Praksisforankret tilgang / Practise-based approach

Aktiviteter og undervisning finder sted gennem udøvelse af kunstnerisk og entreprenøriel praksis.

English version below.

I den praksisbaserede undervisning relateres viden og teori til de studerendes entreprenørielle og/eller kunstneriske praksis, f.eks. gennem løsning af virkelighedsnære arbejdsopgaver, samarbejder samt anvendelse af eksempler fra praksis.

På de fleste kunstskoler er den praksisbaserede undervisning en væsentlig del af selve den kunstneriske uddannelse. I entreprenørskabsundervisning er de praksisbaserede aktiviteter i højere grad knyttet til at hjælpe den studerende på vej til et professionelt, selvstændigt virke, f.eks. gennem udarbejdelse af en forretningsmodel med udgangspunkt i den studerendes kunstneriske projekt.

Den praksisbaserede undervisning medfører, modsat den teoretiske og lærerstyrede undervisning, ofte en stor grad af frihed, og undervisningen sætter således høje krav til de studerendes selvstændighed og selvledelse.

CASE: Studerende designer lyd for virksomheder

Kurset Lyddesign/Designlyd, der blev afholdt af CAKI i samarbejde med Rytmisk Musikkonservatorium, er et eksempel på praksisbaseret undervisning i forhold til både kunstnerisk og entreprenøriel praksis.

I løbet af en uge skulle studerende fra de kunstneriske skoler på Holmen i København designe lyd til virksomheder og organisationer, som bl.a. Coop, Natkirken og Vor Frue. Undervisningen bestod dels i oplæg fra musikere og lydkunstnere, og dels af skemalagte praksistimer, hvor de studerende indsamlede lyd og bearbejdede den i mindre hold.

De studerendes lyddesign blev pitchet ved ugens slutning, hvor firmaerne gav feedback. Flere af de medvirkende organisationer og virksomheder har efterfølgende fortsat samarbejdet med de studerende.

Læs mere om Lyddesign/Designlyd.

FAKTABOX

DATO

Sprog
Dansk

Projektejer
EntreNord

Kontakt person

Email
caki@caki.dk

Praksisforankret tilgang / Practise-based approach

Aktiviteter og undervisning finder sted gennem udøvelse af kunstnerisk og entreprenøriel praksis.

English version below.

I den praksisbaserede undervisning relateres viden og teori til de studerendes entreprenørielle og/eller kunstneriske praksis, f.eks. gennem løsning af virkelighedsnære arbejdsopgaver, samarbejder samt anvendelse af eksempler fra praksis.

På de fleste kunstskoler er den praksisbaserede undervisning en væsentlig del af selve den kunstneriske uddannelse. I entreprenørskabsundervisning er de praksisbaserede aktiviteter i højere grad knyttet til at hjælpe den studerende på vej til et professionelt, selvstændigt virke, f.eks. gennem udarbejdelse af en forretningsmodel med udgangspunkt i den studerendes kunstneriske projekt.

Den praksisbaserede undervisning medfører, modsat den teoretiske og lærerstyrede undervisning, ofte en stor grad af frihed, og undervisningen sætter således høje krav til de studerendes selvstændighed og selvledelse.

CASE: Studerende designer lyd for virksomheder

Kurset Lyddesign/Designlyd, der blev afholdt af CAKI i samarbejde med Rytmisk Musikkonservatorium, er et eksempel på praksisbaseret undervisning i forhold til både kunstnerisk og entreprenøriel praksis.

I løbet af en uge skulle studerende fra de kunstneriske skoler på Holmen i København designe lyd til virksomheder og organisationer, som bl.a. Coop, Natkirken og Vor Frue. Undervisningen bestod dels i oplæg fra musikere og lydkunstnere, og dels af skemalagte praksistimer, hvor de studerende indsamlede lyd og bearbejdede den i mindre hold.

De studerendes lyddesign blev pitchet ved ugens slutning, hvor firmaerne gav feedback. Flere af de medvirkende organisationer og virksomheder har efterfølgende fortsat samarbejdet med de studerende.

Læs mere om Lyddesign/Designlyd.

FAKTABOX

DATO

Sprog
Dansk

Projektejer
EntreNord

Kontakt person

Email
caki@caki.dk