Entreprenørskab, Kandidat

Faget entreprenørskab er et teoretisk og praktisk støttefag, der skal give grundlag for at skabe og håndtere en karriere som kunstner, udøvende musiker og underviser på sigt.

KURSUSDETALJER
ECTS: Obligatorisk, 11 ECTS
Niveau: KA
Underviser(e): Intern
Sprog: Dansk
Tidspunkt for aktiviteten: 1. – 4. semester

KURSUSFORMAT
Kursus/workshop: 3 x 8 uger á 2 timer, i alt 48 timer plus selvstændigt projekt med individuel vejledning.

LÆRINGSMÅL
Ved fagets afslutning har du tilegnet dig viden og færdigheder, der styrker din evne til at skabe og håndtere en karriere som udøvende musiker og underviser.

TILGANG TIL UNDERVISNINGEN
Teoribaseret, praksisforankret, anvendelsesorienteret og kompetencedreven, med afsæt i den studerendes kunstneriske udvikling.

PRØVEBESTEMMELSER OG BEDØMMELSE
Bedømmelsen finder sted efter 4. semester. Bedømmelsen er både formativ og summativ, og vurderes efter karakterskalaen med intern censur. Den studerende bedømmes ved en individuel eksamen ud fra selvrefleksion med afsæt i portfolio eller en skriftlig aflevering.

Den studerende laver en projektpræsentation med afsæt i 4. semesters selvvalgte projektarbejde. Fremlæggelsen skal indeholde dokumentation af projektet med relevante bilag; dette kan eksempelvis være projektbeskrivelse, CV, budget og regnskab, pressemateriale, ansøgninger, lyd/billeddokumentation og refleksioner over processen.

Der lægges ved bedømmelsen vægt på projektets kvalitet, samt den studerendes evne til at reflektere over proces og egen læring, samt personlige karrieremæssige udfordringer.

KURSUSBESKRIVELSE
Faget entreprenørskab er et teoretisk og praktisk støttefag, der skal give grundlag for at skabe og håndtere en karriere som kunstner, udøvende musiker og underviser på sigt. De overordnede læringsmål er viden om musikbranchen, selvledelse, kommunikation og projektstyring, samt oplevet handlekompetence og en proaktiv tilgang til et professionelt virke med afsæt i kunstnerisk, musisk og pædagogisk faglighed.

Forløbet strækker sig over alle fire semestre på kandidaten med forskellige fokusområder, der har progressionen ”indefra og ud”. På de tre første semestre er der tilknyttet en semesterlærer, med overordnet ansvar for undervisning og tilrettelæggelse af evt. workshops og gæstelærere. Fjerde semester er undervisningsfrit praksissemester m. enkelte workshops og individuel projektvejledning.

1. semester: Personligt lederskab: Mig selv som ressource – selvledelse, mål, motivation og styrker.
2. semester: Kommunikation og medier – ansøgninger, pressemateriale, synlighed, CV m.v.
3. semester: Projektdesign – muligheder, værktøjer og projektledelse.
4. semester: Projektrealisering – hands on/praksis og eksamen.

Læringsmål samlet for modul 1 – 4 på kandidaten opdeles i de to kategorier viden og kompetence:

Viden om

  • Karrieremæssige muligheder og udfordringer i relation til et virke som udøvende musiker og underviser.
  • Personligt lederskab.
  • Portfoliometode.
  • Kommunikation.
  • PR og formidling.
  • Økonomi, fundraising m.v.
  • Projektdesign, projektledelse og projektrealisering.
  • Musikbranchen generelt.

Færdigheder i (kompetence):

  • At forholde sig nuanceret og reflekteret til sin egen kunstneriske faglighed, personlige styrker og karrieremuligheder.
  • At Identificere egne udviklingspotentialer, formulere personlige læringsmål, og starte og vedligeholde de processer, som fører til målet.
  • Se eksisterende og nye muligheder for at bringe faglighed i spil.
  • At bruge portfolio som lærings- og som præsentationsredskab.
  • At foretage kvalificerede valg i forhold til brug af sociale medier.
  • At kunne skrive målrettede og reflekterede pressetekster, CV’er og ansøgninger.
  • At præsentere og formidle projekter og projektidéer klart og relevant til specifikke målgrupper (publikum, arbejdsgiver, fonde, spillesteder, presse m.v.).
  • Selvstændigt at idégenerere, planlægge og udvikle projekter.
  • At omforme idéer til målrettede aktiviteter, med henblik på at skabe værdi – det være sig kulturelt, økonomisk eller socialt.
  • At identificere og skabe nye muligheder for bringe sin kunstneriske faglighed i spil.
  • Selvstændigt planlægge, gennemføre og evaluere projekter.
  • Professionelt håndtere de komplekse udfordringer, som er forbundet med en karriere som udøvende musiker og underviser på et omskifteligt arbejdsmarked.

Dato
2014 –

Sprog
Dansk

Projektejer
Syddansk Musikkonservatorium

Kontaktperson
Cecilia Krill

Email
ck@sdmk.dk

Entreprenørskab, Kandidat

Faget entreprenørskab er et teoretisk og praktisk støttefag, der skal give grundlag for at skabe og håndtere en karriere som kunstner, udøvende musiker og underviser på sigt.

KURSUSDETALJER
ECTS: Obligatorisk, 11 ECTS
Niveau: KA
Underviser(e): Intern
Sprog: Dansk
Tidspunkt for aktiviteten: 1. – 4. semester

KURSUSFORMAT
Kursus/workshop: 3 x 8 uger á 2 timer, i alt 48 timer plus selvstændigt projekt med individuel vejledning.

LÆRINGSMÅL
Ved fagets afslutning har du tilegnet dig viden og færdigheder, der styrker din evne til at skabe og håndtere en karriere som udøvende musiker og underviser.

TILGANG TIL UNDERVISNINGEN
Teoribaseret, praksisforankret, anvendelsesorienteret og kompetencedreven, med afsæt i den studerendes kunstneriske udvikling.

PRØVEBESTEMMELSER OG BEDØMMELSE
Bedømmelsen finder sted efter 4. semester. Bedømmelsen er både formativ og summativ, og vurderes efter karakterskalaen med intern censur. Den studerende bedømmes ved en individuel eksamen ud fra selvrefleksion med afsæt i portfolio eller en skriftlig aflevering.

Den studerende laver en projektpræsentation med afsæt i 4. semesters selvvalgte projektarbejde. Fremlæggelsen skal indeholde dokumentation af projektet med relevante bilag; dette kan eksempelvis være projektbeskrivelse, CV, budget og regnskab, pressemateriale, ansøgninger, lyd/billeddokumentation og refleksioner over processen.

Der lægges ved bedømmelsen vægt på projektets kvalitet, samt den studerendes evne til at reflektere over proces og egen læring, samt personlige karrieremæssige udfordringer.

KURSUSBESKRIVELSE
Faget entreprenørskab er et teoretisk og praktisk støttefag, der skal give grundlag for at skabe og håndtere en karriere som kunstner, udøvende musiker og underviser på sigt. De overordnede læringsmål er viden om musikbranchen, selvledelse, kommunikation og projektstyring, samt oplevet handlekompetence og en proaktiv tilgang til et professionelt virke med afsæt i kunstnerisk, musisk og pædagogisk faglighed.

Forløbet strækker sig over alle fire semestre på kandidaten med forskellige fokusområder, der har progressionen ”indefra og ud”. På de tre første semestre er der tilknyttet en semesterlærer, med overordnet ansvar for undervisning og tilrettelæggelse af evt. workshops og gæstelærere. Fjerde semester er undervisningsfrit praksissemester m. enkelte workshops og individuel projektvejledning.

1. semester: Personligt lederskab: Mig selv som ressource – selvledelse, mål, motivation og styrker.
2. semester: Kommunikation og medier – ansøgninger, pressemateriale, synlighed, CV m.v.
3. semester: Projektdesign – muligheder, værktøjer og projektledelse.
4. semester: Projektrealisering – hands on/praksis og eksamen.

Læringsmål samlet for modul 1 – 4 på kandidaten opdeles i de to kategorier viden og kompetence:

Viden om

  • Karrieremæssige muligheder og udfordringer i relation til et virke som udøvende musiker og underviser.
  • Personligt lederskab.
  • Portfoliometode.
  • Kommunikation.
  • PR og formidling.
  • Økonomi, fundraising m.v.
  • Projektdesign, projektledelse og projektrealisering.
  • Musikbranchen generelt.

Færdigheder i (kompetence):

  • At forholde sig nuanceret og reflekteret til sin egen kunstneriske faglighed, personlige styrker og karrieremuligheder.
  • At Identificere egne udviklingspotentialer, formulere personlige læringsmål, og starte og vedligeholde de processer, som fører til målet.
  • Se eksisterende og nye muligheder for at bringe faglighed i spil.
  • At bruge portfolio som lærings- og som præsentationsredskab.
  • At foretage kvalificerede valg i forhold til brug af sociale medier.
  • At kunne skrive målrettede og reflekterede pressetekster, CV’er og ansøgninger.
  • At præsentere og formidle projekter og projektidéer klart og relevant til specifikke målgrupper (publikum, arbejdsgiver, fonde, spillesteder, presse m.v.).
  • Selvstændigt at idégenerere, planlægge og udvikle projekter.
  • At omforme idéer til målrettede aktiviteter, med henblik på at skabe værdi – det være sig kulturelt, økonomisk eller socialt.
  • At identificere og skabe nye muligheder for bringe sin kunstneriske faglighed i spil.
  • Selvstændigt planlægge, gennemføre og evaluere projekter.
  • Professionelt håndtere de komplekse udfordringer, som er forbundet med en karriere som udøvende musiker og underviser på et omskifteligt arbejdsmarked.

Dato
2014 –

Sprog
Dansk

Projektejer
Syddansk Musikkonservatorium

Kontaktperson
Cecilia Krill

Email
ck@sdmk.dk