Artistic entrepreneurship – How do you see your artistic practice as a small business?

The course was a 6 weeks course for art students at The Royal Danish Academy of Fine Arts held in 2014.

COURSE DETAILS
Credits / ECTS: –
Participants: MA students (MFA)
Teachers: External teachers
Language: Danish

DURATION
Course/workshop: 6 lessons of 6 hours in 2014

LEARNING GOALS
There was not described any learning goals for the course.

APPROACH
Kurset tilgang var kompetencedrevet med afsæt i de studerendes personlige kunstneriske projekt.

EVALUATION AND GRADING
There was no one.

COURSE DESCRIPTION
The course Artistic entrepreneurship consisted of six sessions:

1. Your personal leadership – how to take responsibility, how to make a plan?
The course worked with the students’ work as it looked at the exact moment (the student life was considered as a work life). What takes up much time? What is very important in their consciousness? On the way to school and on the way home? What experiences and challenges, students in meeting other people (other students, partners, at work, etc.)?
Exercise: The reflective team was introduced.

2. Practical examination of a small business
The course went through, what it takes to make a small business out of the artistic practice: Website, social media strategy, scholarships, contact galleries and museums, network, etc.

3. Practical examination continued …

4. Visit the gallery and a museum
The students spoke with a gallerist and a museum person.

5. Your competence wheels
Exercise: The students drew a competency wheel and underwent reflexive skills – action skills – subject-specific skills – technical skills – personal skills – interpersonal skills

6. Where are you going?
The students made an outside world analysis of market / partnerships. Development of strategy planning models based on skills and knowledge – threats and opportunities – values and aspirations – social responsibility.

How can students affect the future value systems? What are they prepared to learn and start taking care of? Where do they want to move in their professional lives?

The artist as a businessman? Preconceptions and deconstruction – business opportunities and training in the development of ideas – the promotion of innovative partnerships between artists and entrepreneurs.

Date
2014

Language
Danish

Project owner
The Royal Danish Academy of Fine Arts

Contact person
Lena Rogers

Email
lena.rodgers@kunstakademiet.dk

Kunstnerisk entreprenørskab – Hvordan ser du din kunstneriske praksis som en small business?

Kunstnerisk entreprenørskab var et 6 ugers kursus for kunststuderende på Det Kongelige Danske Kunstakademi og afholdt i 2014.

KURSUSDETALJER
Valgfrit kursus, ingen ECTS
Niveau: MFA (kandidatstuderende)
Underviser(e): Ekstern underviser
Sprog: Dansk 

KURSUSFORMAT
Kursus/workshop: Seks kursusgange á seks timer, i alt 36 timer.

LÆRINGSMÅL
Der er ikke beskrevet nogle læringsmål for kurset.

TILGANG TIL UNDERVISNINGEN
Kurset tilgang var kompetencedrevet med afsæt i de studerendes personlige kunstneriske projekt.

PRØVEBESTEMMELSER OG BEDØMMELSE
Der fandt ingen bedømmelse sted.

KURSUSBESKRIVELSE
Kurset Kunstnerisk entreprenørskab bestod af seks kursusgange:

1. Dit personlige lederskab – hvordan tager man ansvar, hvordan laver man en plan?
Kurset arbejdede med de studerendes arbejdsliv som det ser ud lige nu (studieliv blev betragtet som et arbejdsliv). Hvad fylder meget tidsmæssigt? Hvad fylder meget i deres bevidsthed? På vejen til skolen og på vejen hjem? Hvilke oplevelser og udfordringer har de studerende i mødet med andre mennesker (andre studerende, samarbejdspartnere, på dit arbejde, osv.)?
Øvelse: Det reflekterende team* introduceres som arbejdsform

2. Praktisk gennemgang af en small business
Kurset gennemgik, hvad der skal til for at lave en small business ud af den kunstneriske praksis:
Website, social media strategy, legater, henvendelse til gallerier og museer, netværk m.v.

3. Praktisk gennemgang fortsat 

4. Besøg på galleri og museum
De studerende talte med en gallerist og en museumsperson.

5. Dit kompetencehjul
Øvelse: De studerende tegnede et kompetencehjul* og gennemgik refleksive kompetencer – handlingskompetencer – fagspecifikke kompetencer – tekniske kompetencer – personlige kompetencer – interpersonelle kompetencer.

6. Hvor er du på vej hen?
Der blev lavet omverdensanalyser på markedet/partnerskaber.
Udarbejdelse af strategitilrettelæggelsesmodeller ud fra kompetencer og viden – trusler og muligheder – værdier og ønsker – samfundsansvar.
Hvordan kan de studerende påvirke fremtidens værdisystemer? Hvad er de parate til at lære og begynde at tage sig af? Hvor ønsker de at bevæge sig hen i deres professionelle liv?

Kunstneren som forretningsmand? Forforståelser og dekonstruktion – forretningsmuligheder og træning i ideudvikling –  fremme af innovative partnerskaber mellem kunstnere og iværksættere.

Dato
2014

Sprog
Dansk

Projektejer
The Royal Danish Academy of Fine Arts

Kontaktperson
Lena Rogers

Email
lena.rodgers@kunstakademiet.dk