Entreprenørskab og foretagsomhed i de kunstneriske uddannelser i Norden

Denne rapport ønsker at bidrage til, at studerende på de kunstneriske uddannelser i Norden styrkes i deres forudsætninger for at kunne om- sætte deres kreative og kunstneriske kompetencer til et bæredygtigt arbejdsliv.

Et bæredygtigt arbejdsliv er betegnelsen for, at man efter endt uddannelse arbejder fagligt på passende niveau og kan understøtte sig selv økonomisk. Det er en hyppig antagelse at ”hvis man er kunstnerisk dygtig nok – så får man også succes.” Dette er ikke altid tilfældet, og særligt på de kunstneriske uddannelser opnår mange studerende ikke i tilstrækkelig høj grad et bæredygtigt arbejdsliv. 

Rapporten giver definitioner og distinktioner indenfor entreprenørskab og entreprenørskabsundervisning, og der gives bud på læringsmål på baggrund af disse. 

Rapporten er produceret for KreaNord i 2011, og fokuserer på entreprenørskabsundervisning i de kunstneriskeuddannelser i Norden.

 

Dato
2015

Sprog
Dansk

Projektejer
Nordisk Ministerråd

Projektpartner
Karlbak og KreaNord