Erfaringer fra EntreNord-Konsulenterne på IceLand Academy of the Arts

EntreNord-konsulenterne afholdt en workshop på Iceland Academy of the Arts (LHI), hvor de sammen med studerende, undervisere, uddannelsesudviklere og alumner diskuterede muligheden for at etablere et aktivt og entreprenørielt alumnenetværk.

Hvordan skaber vi et levende og entreprenørielt alumnenetværk? Det spørgsmål stillede Iceland Academy og the Arts (LHI) sig selv, da de ved årsskiftet 2014/2015 nedsatte et Alumneboard, der skulle etablere et alumnenetværk på kunstakademiet.

Iceland Academy of the Arts, eller LHI, har eksisteret siden 2000 og i løbet af de første 15 år har ca. 1500 færdiguddannede alumner dimitteret fra akademiet. For at skabe synergi mellem studerende og alumner, ønskede LHI at skabe et levende alumne netværk, der kan give erfaringer videre om at skabe et økonomisk bæredygtigt arbejdsliv som dimittend fra det islandske kunstakademi.

Det stod hurtigt tydeligt, at alumneboardet ikke selv sad med svarene – de ville spørge alumnerne og de studerende om, hvad de så af behov. Derfor inviterede de med hjælp fra eksterne konsulenter fra EntreNord-teamet til en to-timers workshop med 25 deltagere på alle niveauer: studerende, undervisere, uddannelsesudviklere og alumner. Det var en vigtig pointe at blande deltagerne godt – så både studerende, alumner og undervisere fik talt sammen.

Tilgang til workshoppen

På workshoppen faciliterede EntreNord-teamet en proces, der via to refleksionsøvelser –  Question & Answer samt Refleksionsæsker – fik alle 25 deltagere til at snakke sammen om forventninger, behov og muligheder i netværket.

Begge øvelser kan downloades i menuen til højre.

Workshoppen blev afsluttet i plenum, hvor alle muligheder og opmærksomhedspunkter blev skrevet på tavlen. Alle noter og ideer blev et konkret udgangspunkt for Alumneboardet til deres efterfølgende udviklingsmøde, hvor de bl.a. dykkede ned i mulighederne for:

1. Efteruddannelse, kurser og seminarer for både alumner og studerende på samme tid, så der bliver blandede hold

2. Effektiv vedligeholdelse af facebookgruppe, så alle strækker sig for at dele nyeste viden

3. Nyhedsbrev om sidste nyt fra LHI

4. Alumnehistorier / cases fortalt eller skrevet af alumnerne selv til et internt blad

Faktabox

Dato
2015

Sprog
Danish / English

Projektejer
Iceland Academy of the Arts (LHI)

Projekt Partner
EntreNord

Kontakt person
Björk Jóna Bigisdóttir, Director of Student Affairs

E-mail
bjorg@lhi.is

Website
http://www.lhi.is

filer
Guideline_QA.pdf

filer
Guideline_aesker.pdf

Erfaringer fra EntreNord-Konsulenterne på IceLand Academy of the Arts

EntreNord-konsulenterne afholdt en workshop på Iceland Academy of the Arts (LHI), hvor de sammen med studerende, undervisere, uddannelsesudviklere og alumner diskuterede muligheden for at etablere et aktivt og entreprenørielt alumnenetværk.

Hvordan skaber vi et levende og entreprenørielt alumnenetværk? Det spørgsmål stillede Iceland Academy og the Arts (LHI) sig selv, da de ved årsskiftet 2014/2015 nedsatte et Alumneboard, der skulle etablere et alumnenetværk på kunstakademiet.

Iceland Academy of the Arts, eller LHI, har eksisteret siden 2000 og i løbet af de første 15 år har ca. 1500 færdiguddannede alumner dimitteret fra akademiet. For at skabe synergi mellem studerende og alumner, ønskede LHI at skabe et levende alumne netværk, der kan give erfaringer videre om at skabe et økonomisk bæredygtigt arbejdsliv som dimittend fra det islandske kunstakademi.

Det stod hurtigt tydeligt, at alumneboardet ikke selv sad med svarene – de ville spørge alumnerne og de studerende om, hvad de så af behov. Derfor inviterede de med hjælp fra eksterne konsulenter fra EntreNord-teamet til en to-timers workshop med 25 deltagere på alle niveauer: studerende, undervisere, uddannelsesudviklere og alumner. Det var en vigtig pointe at blande deltagerne godt – så både studerende, alumner og undervisere fik talt sammen.

Tilgang til workshoppen

På workshoppen faciliterede EntreNord-teamet en proces, der via to refleksionsøvelser –  Question & Answer samt Refleksionsæsker – fik alle 25 deltagere til at snakke sammen om forventninger, behov og muligheder i netværket.

Begge øvelser kan downloades i menuen til højre.

Workshoppen blev afsluttet i plenum, hvor alle muligheder og opmærksomhedspunkter blev skrevet på tavlen. Alle noter og ideer blev et konkret udgangspunkt for Alumneboardet til deres efterfølgende udviklingsmøde, hvor de bl.a. dykkede ned i mulighederne for:

1. Efteruddannelse, kurser og seminarer for både alumner og studerende på samme tid, så der bliver blandede hold

2. Effektiv vedligeholdelse af facebookgruppe, så alle strækker sig for at dele nyeste viden

3. Nyhedsbrev om sidste nyt fra LHI

4. Alumnehistorier / cases fortalt eller skrevet af alumnerne selv til et internt blad

Faktabox

Dato
2015

Sprog
Danish / English

Projektejer
Iceland Academy of the Arts (LHI)

Projekt Partner
EntreNord

Kontakt person
Björk Jóna Bigisdóttir, Director of Student Affairs

E-mail
bjorg@lhi.is

Website
http://www.lhi.is

filer
Guideline_QA.pdf

filer
Guideline_aesker.pdf