Teknologidreven tilgang / Technology-based approach

Den teknologidrevne tilgang handler om at udvikle entreprenørielle kompetencer gennem undervisning i, og udvikling af, ny teknologi, artefakter og systemer.

English version below. 

Mange nye innovationer udspringer af teknologiske fremskridt eller i krydsfeltet mellem eksisterende og nye teknologier. Det gælder også inden for kunsten, der i kraft af teknologi som droner, smartphones, apps, virtual reality m.m. får helt nye muligheder.

Undervisning, der baserer sig på en teknologidreven tilgang, vil ofte indeholde viden om nye teknologier, opfordre til samarbejde på tværs af fag (både på tværs af kunstneriske fag, men også på tværs af andre faggrupper, f.eks. fra de tekniske uddannelser) samt praksisopgaver med en række ‘benspænd’, der kan spore de studerende ind på arbejdet med nye teknologiske metoder.

CASE: Afgangsprojekt blev til patentsikret animotiondragt

Der er et stort potentiale i teknologidreven innovation, også inden for kunsten. Det er Rokoko Studios et glimerende eksempel på. Virksomheden, der i dag har flere end 20 ansatte, kontorer i San Fransico og København, samt en patentsikret animotiondragt, udsprang fra et projekt af to studerende ved Den Danske Filmskole, Jakob Balslev (producer) og Petter Madegaard (animationsinstruktør).

I afgangsprojektet Cinema dell’arte ønskede de to daværende studerende at gentænke scene- og filmkunstnerisk praksis og metode gennem nye medieformater og interaktion med publikum. Det blev til den interaktive animationsfilm, Prinsessen og Frøen, hvor skuespillere blev iført en særlig sensordragt og optrådte som animerede karakterer på lærredet. Skuespillerne kunne herigennem interagere direkte med publikum som de animerede karakterer, selv om de opholdt sig i et andet rum.

Allerede under afgangsprojektet etablerede Jakob og Petter virksomheden Cinema dell’arte, som i 2013 ændrede navn til Rokoko. Det kunstneriske projekt, der tog afsæt i en teknologidreven udvikling, førte således til kompetencer inden for virksomhedsopstart, forretningsudvikling og patentsikring.

Læs mere om Rokoko. 


The technology-driven approach is about developing entrepreneurial skills through the teaching and development of new technologies, artifacts and systems.

Many new innovations arising from technological progress or in the interface between existing and new technologies. It also applies to art, by virtue of technology like drones, smartphones, apps, virtual reality, etc. gets new possibilities.

Education, based on a technology-driven approach, will often contain knowledge of new technologies, encourage cooperation across disciplines (both across artistic disciplines but as well across other disciplines, like technical education programs) and practice assignments with a number of ‘obstructions’ that can track the students into working with new technological methods.

CASE: Final project was to patent secured animotiondragt

There is great potential in technology-driven innovation in art. That is for example shown by Rokoko Studios. The company, which today has more than 20 employees, offices in San Fransico and Copenhagen, as well as a patent secured animotiondragt, was developed through a project of two students at the Danish National Film School, Jakob Balslev (producer) and Petter Made Gaard (animation director).

In the final project Cinema dell’arte the two former students wished to rethink stage and film artistic practice and method through new media formats and interaction with the audience. It resulted in the interactive animation, The Princess and the Frog, where actors were wearing a special sensor suit and appeared as animated characters on the canvas. The actors could thus interact directly with the audience as the animated characters, although they stayed in another room.

Already during the final project established Jakob and Petter the company Cinema dell’arte, which in 2013 changed its name to Rokoko. The artistic project that was based on a technology-driven development, led to skills in business startup, business development and patent protection.

Read more about Rokoko. 

FAKTABOX

DATO

Sprog
Dansk

Projektejer
EntreNord

Projekt Partner

Kontakt person

Email
caki@caki.dk

Teknologidreven tilgang / Technology-based approach

Den teknologidrevne tilgang handler om at udvikle entreprenørielle kompetencer gennem undervisning i, og udvikling af, ny teknologi, artefakter og systemer.

English version below. 

Mange nye innovationer udspringer af teknologiske fremskridt eller i krydsfeltet mellem eksisterende og nye teknologier. Det gælder også inden for kunsten, der i kraft af teknologi som droner, smartphones, apps, virtual reality m.m. får helt nye muligheder.

Undervisning, der baserer sig på en teknologidreven tilgang, vil ofte indeholde viden om nye teknologier, opfordre til samarbejde på tværs af fag (både på tværs af kunstneriske fag, men også på tværs af andre faggrupper, f.eks. fra de tekniske uddannelser) samt praksisopgaver med en række ‘benspænd’, der kan spore de studerende ind på arbejdet med nye teknologiske metoder.

CASE: Afgangsprojekt blev til patentsikret animotiondragt

Der er et stort potentiale i teknologidreven innovation, også inden for kunsten. Det er Rokoko Studios et glimerende eksempel på. Virksomheden, der i dag har flere end 20 ansatte, kontorer i San Fransico og København, samt en patentsikret animotiondragt, udsprang fra et projekt af to studerende ved Den Danske Filmskole, Jakob Balslev (producer) og Petter Madegaard (animationsinstruktør).

I afgangsprojektet Cinema dell’arte ønskede de to daværende studerende at gentænke scene- og filmkunstnerisk praksis og metode gennem nye medieformater og interaktion med publikum. Det blev til den interaktive animationsfilm, Prinsessen og Frøen, hvor skuespillere blev iført en særlig sensordragt og optrådte som animerede karakterer på lærredet. Skuespillerne kunne herigennem interagere direkte med publikum som de animerede karakterer, selv om de opholdt sig i et andet rum.

Allerede under afgangsprojektet etablerede Jakob og Petter virksomheden Cinema dell’arte, som i 2013 ændrede navn til Rokoko. Det kunstneriske projekt, der tog afsæt i en teknologidreven udvikling, førte således til kompetencer inden for virksomhedsopstart, forretningsudvikling og patentsikring.

Læs mere om Rokoko. 


The technology-driven approach is about developing entrepreneurial skills through the teaching and development of new technologies, artifacts and systems.

Many new innovations arising from technological progress or in the interface between existing and new technologies. It also applies to art, by virtue of technology like drones, smartphones, apps, virtual reality, etc. gets new possibilities.

Education, based on a technology-driven approach, will often contain knowledge of new technologies, encourage cooperation across disciplines (both across artistic disciplines but as well across other disciplines, like technical education programs) and practice assignments with a number of ‘obstructions’ that can track the students into working with new technological methods.

CASE: Final project was to patent secured animotiondragt

There is great potential in technology-driven innovation in art. That is for example shown by Rokoko Studios. The company, which today has more than 20 employees, offices in San Fransico and Copenhagen, as well as a patent secured animotiondragt, was developed through a project of two students at the Danish National Film School, Jakob Balslev (producer) and Petter Made Gaard (animation director).

In the final project Cinema dell’arte the two former students wished to rethink stage and film artistic practice and method through new media formats and interaction with the audience. It resulted in the interactive animation, The Princess and the Frog, where actors were wearing a special sensor suit and appeared as animated characters on the canvas. The actors could thus interact directly with the audience as the animated characters, although they stayed in another room.

Already during the final project established Jakob and Petter the company Cinema dell’arte, which in 2013 changed its name to Rokoko. The artistic project that was based on a technology-driven development, led to skills in business startup, business development and patent protection.

Read more about Rokoko. 

FAKTABOX

DATO

Sprog
Dansk

Projektejer
EntreNord

Projekt Partner

Kontakt person

Email
caki@caki.dk