Pretotyping

Pretotyping er en metode, du kan bruge til at teste om, der er et marked for din idé. Essensen er, at du skal fejle hurtigt for at afklare, udvikle og gøre ideen endnu skarpere.

Én ting er at finde på en god idé, men hvordan ved man, om ideen vil være succesfuld? Det gør man ved at teste sin idé med metoden pretoyping. Pretotyping er skridtet før prototyping, for mens protyping sigter på at udvikle et funktionelt produkt, tester pretotyping, om der er et marked for produktet.

Men prototyping sigter på at besvare spørgsmål som ‘kan vi bygge den?’, ‘vil den virke?’ og ‘hvor meget vil det koste?’, sigter pretotyping derimod på at besvare ét enkelt spørgsmål:
“Er det den rigtige ting at bygge?”

Hvordan fungerer pretotyping?
Man kan teste markedet for en idé på flere måder. Eksempler på forskellige tilgange til pretotyping er:

  • The Mechanical Turk: Udskift kompleks og dyr teknik, som computere og maskiner, med mennesker
  • The Pinocchio: Byg en faktisk, men livløs version af produktet
  • The Minimum Viable Product (or Stripped Tease): Skab en funktionel version af din idé, men skåret helt ind dets mest grundlæggende funktioner
  • The Provencial: Før du lancerer i hele verden, så test dit produkt af på en meget lille, udvalgt gruppe
  • The Fake Door: Skab en falsk “indgang” for dit produkt, som endnu ikke eksistere (f.eks. en digital reklame/app, hvor du så kan måle interessen på antal klik)
  • The Pretend-to-own: Før du investerer i at købe alt, du behøver, så lån eller lej det først
  • The Re-label: Put et andet label på et eksisterende produkt som ligner det produkt, du ønsker at skabe

Brug af pretotyping i undervisning
Pretotyping kan bruges til at teste markedet for ideer i alle genre – fra et designprodukt til en scenekunstnerisk produktion. Metoden kan bruges i flere faser: proces- og produktudvikling, ideudvikling, tests af services, koncepter, designudvikling samt dét at lære at tænke entreprenant.

Undervisningen i pretotyping vil typisk være praktisk funderet, da de studerende selv skal afprøve metoden på deres idé eller produkt. Undervisningen kan eventuelt suppleres med tekstmateriale fra den gratis e-bog Pretotype It‘.

På kurset Inkubator blev de forskellige tilgange til pretotyping bl.a. brugt som redskab i en undervisningstilgang.

Om pretotyping
Pretotyping er et begreb, der er særligt forbundet med iværksætter og medarbejder i Google, Alberto Savoia. I 2011 skrev han bogen ‘Pretotype It‘, der gennemgår forskellige tilgange til pretotying – og desuden selv er et eksempel på en pretotype. Bogen er gratis og han læses her.

I Danmark afholder iværksætter og innovationsekspert Tim Vang workshops og oplæg om pretotyping, og han driver desuden hjemmesiden pretotyping.dk.

FAKTABOX

DATO
2011

Sprog
English/Danish

Projektejer
Tim Vang

Kontakt person
Tim Vang

Email
timv@kea.dk

Website
http://pree.to/

Pretotyping

Pretotyping er en metode, du kan bruge til at teste om, der er et marked for din idé. Essensen er, at du skal fejle hurtigt for at afklare, udvikle og gøre ideen endnu skarpere.

Én ting er at finde på en god idé, men hvordan ved man, om ideen vil være succesfuld? Det gør man ved at teste sin idé med metoden pretoyping. Pretotyping er skridtet før prototyping, for mens protyping sigter på at udvikle et funktionelt produkt, tester pretotyping, om der er et marked for produktet.

Men prototyping sigter på at besvare spørgsmål som ‘kan vi bygge den?’, ‘vil den virke?’ og ‘hvor meget vil det koste?’, sigter pretotyping derimod på at besvare ét enkelt spørgsmål:
“Er det den rigtige ting at bygge?”

Hvordan fungerer pretotyping?
Man kan teste markedet for en idé på flere måder. Eksempler på forskellige tilgange til pretotyping er:

  • The Mechanical Turk: Udskift kompleks og dyr teknik, som computere og maskiner, med mennesker
  • The Pinocchio: Byg en faktisk, men livløs version af produktet
  • The Minimum Viable Product (or Stripped Tease): Skab en funktionel version af din idé, men skåret helt ind dets mest grundlæggende funktioner
  • The Provencial: Før du lancerer i hele verden, så test dit produkt af på en meget lille, udvalgt gruppe
  • The Fake Door: Skab en falsk “indgang” for dit produkt, som endnu ikke eksistere (f.eks. en digital reklame/app, hvor du så kan måle interessen på antal klik)
  • The Pretend-to-own: Før du investerer i at købe alt, du behøver, så lån eller lej det først
  • The Re-label: Put et andet label på et eksisterende produkt som ligner det produkt, du ønsker at skabe

Brug af pretotyping i undervisning
Pretotyping kan bruges til at teste markedet for ideer i alle genre – fra et designprodukt til en scenekunstnerisk produktion. Metoden kan bruges i flere faser: proces- og produktudvikling, ideudvikling, tests af services, koncepter, designudvikling samt dét at lære at tænke entreprenant.

Undervisningen i pretotyping vil typisk være praktisk funderet, da de studerende selv skal afprøve metoden på deres idé eller produkt. Undervisningen kan eventuelt suppleres med tekstmateriale fra den gratis e-bog Pretotype It‘.

På kurset Inkubator blev de forskellige tilgange til pretotyping bl.a. brugt som redskab i en undervisningstilgang.

Om pretotyping
Pretotyping er et begreb, der er særligt forbundet med iværksætter og medarbejder i Google, Alberto Savoia. I 2011 skrev han bogen ‘Pretotype It‘, der gennemgår forskellige tilgange til pretotying – og desuden selv er et eksempel på en pretotype. Bogen er gratis og han læses her.

I Danmark afholder iværksætter og innovationsekspert Tim Vang workshops og oplæg om pretotyping, og han driver desuden hjemmesiden pretotyping.dk.

FAKTABOX

DATO
2011

Sprog
English/Danish

Projektejer
Tim Vang

Kontakt person
Tim Vang

Email
timv@kea.dk

Website
http://pree.to/